poniedziałek, 5 maja 2014

Dlaczego Chiny są największym producentem i konsumentem złota? cz.1.

W 2013 roku Indie - dotychczasowy lider jeśli chodzi o popyt na światowym rynku złota, został zdeklasowany przez Chiny, które w ostatnim czasie zgłaszają największe zapotrzebowanie na żółty metal. Rynek fizycznego złota jest w Chinach największy na świecie, Państwo Środka nie tylko jest jego największym konsumentem, ale też pomimo najwyższej produkcji wciąż pozostaje również liderem importu. Najważniejszym pytaniem jest jednak to, czy to trend długofalowy? Czy Chiny pozostaną stolicą światowego rynku złota? 

Bardzo wartościowe opracowanie na ten temat opublikował niedawno niezastąpiony World Gold Council. Autorzy raportu zwracają przede wszystkim uwagę na fakt, że zainteresowanie Chin złotem nie wiąże się z tymczasowymi spekulacjami czy chwilową modą, ale połączone jest ze przemianami gospodarczymi i społecznymi do jakich doszło w tym państwie w ostatnich latach. Znaczenie ma przede wszystkim urbanizacja i wzrost liczby konsumentów.

W przypadku złota, rynek ten rozwijał się praktycznie "od zera", ponieważ w roku 1950 komunistyczne władze ChRL wprowadziły jego całkowity zakaz posiadania przez osoby prywatne, przejęły również kontrolę nad całym przemysłem wydobywczym (w Chinach wiele kopalń istniało między innymi w prowincji Szantung, na wschodnim wybrzeżu kraju). Do zmiany polityki doszło dopiero w 1979 roku kiedy to częściowo otwarto rynek metali szlachetnych, który jednak pozostawał pod kontrolą Ludowego Banku Chin. W 1983 wydano dokument, na mocy którego bank centralny odpowiadał za regulacje i kontrolę zakupów i dystrybucji złota i chin na terytorium Chin. Do pełnego uwolnienia doszło w 2002 roku, 30 października utworzono Szanghajską Giełdę Złota (Shanghai Gold Exchange), której LBC pozostaje głównym udziałowcem. Początkowo handel został uwolniony jedynie na potrzeby przemysłu i rynków inwestycyjnych, jednak od 2004 roku na posiadanie złota i handel nim po raz pierwszy zezwolono również osobom prywatnym.

Biżuteria i czynniki kulturowe

OD 2007 roku Chiny pozostają największym wydobywcą złota na świecie. Również w przemyśle jubilerskim nie mają sobie równych - miasto Shenzhen w południowo-wschodniej części kraju jest bowiem największym światowym zagłębiem jubilerskim. Według WGC działa tam ponad 4000 zarejestrowanych oficjalnie producentów, ale dane te nie uwzględniają ogromnej ilości niewielkich rzemieślników i artystów tworzących w złocie. Warto przy tym zaznaczyć, że większość owoców pracy tamtejszych złotników trafia wyłącznie na rynek krajowy (85% w 2013 roku).

Przemysł jubilerski jest tutaj szczególnie istotnym sektorem, tylko w roku 2013 pochłonął on aż 669 ton złota wypełniając blisko 60% całego prywatnego popytu w Chinach. Według WGC liczba ta może jeszcze wzrosnąć osiągając sprzedaż w wysokości przekraczającej 780 ton w roku 2017.

Motorem popytu są zarówno bogacenie się społeczeństwa jakie obserwujemy od ostatnich kilkunastu lat a także szybka urbanizacja, która sprzyja powstawaniu silnej klasy średniej. Wzbogaceni Chińczycy bardzo wysoko cenią sobie właśnie złoto, według badań przeprowadzonych w roku 2011 na 13 212 osobach złoto i towary z niego wytworzone były głównymi produktami jakie planowali zakupić mieszkańcy Państwa Środka, modne ubrania od projektantów były preferowane w znacznie mniejszym stopniu.

Wartość złota jest mocno zakorzeniona w chińskiej kulturze, produkty wytwarzane ze złota są częstym prezentem dawanym z okazji ważnych wydarzeń - widać to choćby po wzroście sprzedaży wykonanych ze złota produktów często oferowanych w formie prezentów w okresie chińskiego Nowego Roku, Walentynek czy Dnia Matki. Nie bez znaczenia są również kwestie ślubów, które podobnie jak w Indiach stanowią istotny czynnik wpływający na zainteresowanie złotem (nawet 40% konsumpcji 24 biżuterii jest w Chinach związane ze ślubami).

źródło: World Gold Council

-----
fot. dreamofasi/sxc.hu
Image courtesy of khunaspix / FreeDigitalPhotos.net